Διώξεις στο 6ο Δ/Σ Αγίας Παρασκευής, από ΔΟΕ

 

Θέμα : « 6ο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Παρασκευής. Αυταρχισμός, διώξεις και σωρεία ευθυνών της διοίκησης»

 

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. εκφράζει την οργή και τη βαθύτατη ανησυχία του για τα απίστευτα γεγονότα που συμβαίνουν στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Παρασκευής.

Μια καταστροφική, για το παιδαγωγικό κλίμα και τη σωστή λειτουργία του σχολείου αλυσίδα διώξεων, στηριγμένων σε ανυπόστατες κι επικίνδυνης λογικής καταγγελίες , έχει μετατρέψει τη σχολική μονάδα σε τοπίο άσκησης σκληρής ψυχολογικής βίας κατά των εκπαιδευτικών.

Θα ήταν λιγότερο επικίνδυνο αν όλα όσα συμβαίνουν οφείλονταν στις εμμονές ή στη «δικομανή» διάθεση κάποιων γονέων οι οποίοι έχοντας μια στρεβλή εντύπωση για το τι είναι το σχολείο, ποιος ο ρόλος του εκπαιδευτικού και τι πραγματικά ωφελεί τους μαθητές, κακώς, έβαλαν τη σχολική μονάδα σε δικαστική τροχιά  για «γεγονότα» ανυπόστατα ή και φαιδρά.

Αυτό που είναι πραγματικά ανησυχητικό κι επικίνδυνο είναι ότι η αποκλειστική ευθύνη για τα τραγικά γεγονότα που συμβαίνουν βαρύνει αποκλειστικά και μόνο τη διοικητική ιεραρχία, Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης και Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Διεύθυνσης Αθήνας, οι οποίοι με την υπογραφή τους έχουν μετατρέψει τη σχολική μονάδα σε δικαστική αίθουσα, έχουν πλήξει ανεπανόρθωτα το παιδαγωγικό κλίμα κι έχουν επιβάλλει ένα κλίμα τρομοκρατίας σε εκπαιδευτικούς που επιτελούν το έργο τους στο ακέραιο.

Αντί η διοίκηση, όπως όφειλε, να κρίνει τη σοβαρότητα των καταγγελιών που δέχεται, αβασάνιστα διατάσσει Ε.Δ.Ε.  ενθαρρύνοντας την ανεξέλεγκτη συμπεριφορά ανθρώπων που δίχως καμία επίγνωση της ζημίας που κάνουν στα παιδιά του σχολείου αλλά και στα ίδια τους τα παιδιά δε διστάζουν να διαταράσσουν τη λειτουργία του σχολείου. Ακόμη πιο τραγικό είναι το γεγονός ότι η διοίκηση εφαρμόζει  κατά των  εκπαιδευτικών πρακτικές που θίγουν βάναυσα στοιχειώδη δικαιώματά τους. Αρνείται να τους χορηγήσει τις αποφάσεις με τις οποίες έχουν αθωωθεί και δε διστάζει να «υποχρεώσει» σε μετακίνηση σε άλλη σχολική μονάδα εκπαιδευτικό που αθωώθηκε στη διαδικασία της Ε.Δ.Ε.

  Κορυφαίο γεγονός αυταρχισμού είναι η απαράδεκτη απόφαση παραπομπής συναδέλφου ενώπιον του Α΄ Τμήματος του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου της Περιφερειακής Διεύθυνσης Π.Ε. & Δ. Ε. Αττικής και η θέση της σε αυτοδίκαιη αργία αναδρομικά από την 8-4-14, με ενεργοποίηση  του απαράδεκτου Πειθαρχικού «Δικαίου» ( ν. 4093/2012, υποπαράγραφος Ζ.3.) που έχει καταργήσει το τεκμήριο της αθωότητας, με απόφαση, αρχικά, του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και στη συνέχεια (όταν κατάλαβαν το νομικό ολίσθημα) με απόφαση της διοίκησης.

Το παράπτωμα της συναδέλφου που παραπέμπεται για  «Άσκηση κριτικής των πράξεων της Προϊσταμένης Αρχής   το οποίο συνιστά παράλληλα αναξιοπρεπή ή ανάρμοστη ή ανάξια για υπάλληλο συμπεριφορά». Η διωκόμενη συνάδελφος  «τόλμησε» και είχε το «θράσος» να αναφερθεί εξωδίκως προς τη Διοίκηση και τον Γ.Ε.Δ.Δ. προσκαλώντας τους να την προστατεύσουν « απέναντι σε κάθε αναφορά καταγγελία ή ενέργεια η οποία στρέφεται ή ήθελε  στραφεί στο μέλλον » εναντίον του προσώπου της, από πρόσωπα των οποίων οι καταγγελίες είχαν κριθεί « αβάσιμες » από την αρμόδια Περιφερειακή Διεύθυνση Π.Ε.& Δ.Ε. Αττικής με την έκδοση αθωωτικού πορίσματος κατά την διενεργηθείσα προανακριτική διαδικασία.

Το μήνυμα είναι σαφέστατο. Δεν μπορεί ο εκπαιδευτικός να ασκήσει ούτε τα νόμιμα δικαιώματά του και να ζητήσει από τους αρμόδιους την προστασία του απέναντι στις επιβλαβείς γι’ αυτόν «βουλές» του οποιουδήποτε. Ολοφάνερη επίδειξη τρομοκρατίας και σιδερένιας πυγμής απέναντι στους εκπαιδευτικούς και ωμή καταστρατήγηση στοιχειωδών ελευθεριών και δικαιωμάτων τόσο από τη μεριά της διοίκησης όσο και από τον Γ.Ε.Δ.Δ.

Φυσικό επόμενο όλων των παραπάνω η πολύ πρόσφατη κλήτευση και άλλων εκπαιδευτικών του σχολείου σε νέα Ε.Δ.Ε. με βάση καταγγελίες που ανακυκλώνουν τα ίδια γεγονότα.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. απαιτεί την άμεση άρση όλων των άδικων και αυταρχικού χαρακτήρα ενεργειών της διοίκησης και του  Γ.Ε.Δ.Δ. που έχουν πλήξει ανεπανόρθωτα την παιδαγωγική λειτουργία του σχολείου. Για το λόγο αυτό ζητά την άμεση παρέμβαση του Υπουργού Παιδείας στην κατεύθυνση της επανόρθωσης, όσο είναι αυτό δυνατό, των τεράστιων ψυχολογικών, παιδαγωγικών και υπηρεσιακών βλαβών που έχουν συμβεί.

Στηρίζει τη στάση εργασίας και τη συγκέντρωση που οργανώνεται την Παρασκευή 2 Μαΐου 2014 στις 8:οο π.μ. στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Παρασκευής και καλεί τους εκπαιδευτικούς σε μαζική συμμετοχή.

ΤΟ  ΔΣ της ΔΟΕ

Διδασκαλίες για την Πρωτομαγιά και την εργασία

Διδασκαλίες για την Πρωτομαγιά και την εργασία (αναδημοσίευση απο την ιστοσελίδα του Α΄ Σύλλογου Αθηνών Εκπαιδευτικών Π.Ε. http://www.a-athinon.gr/?p=902 )

 

Συναδέλφισσες – συνάδελφοι

Η αξία της εργασίας, ο κοινωνικός χαρακτήρας της, οι δυσκολίες και οι αντιξοότητες, η χαρά της δημιουργίας αλλά και η αλλοτρίωση του εργαζόμενου ανθρώπου, οι αγωνίες, οι καημοί, οι πόθοι και οι ελπίδες του, αλλά και οι συλλογικοί του αγώνες, αποτελούν το θέμα αυτής της πρωτοβουλίας. Έχουμε από καιρό επισημάνει, ότι στα πλαίσια της μεταμοντέρνας ανάγνωσης της πραγματικότητας, η εικόνα του εργαζόμενου ανθρώπου εξορίστηκε από τα νέα σχολικά βιβλία.

Είναι όμως καθήκον και υποχρέωση του μαχόμενου δάσκαλου, να φωτίσει μέσα στη σχολική τάξη τους πραγματικούς δημιουργούς του κοινωνικού πλούτου :

-        λογοτεχνικά κείμενα και ποιήματα

-         διηγήματα και αποσπάσματα από τα παλιά σχολικά βιβλία

-         πληροφορίες για την πρωτομαγιά των εργατών αλλά και την πρωτομαγιά των λουλουδιών

-         βίντεο και τραγούδια

δημοσιεύονται με σκοπό να συμβάλλουν σε αυτή την προσπάθεια: Να συμβάλλουν στη γνωριμία των παιδιών με αυτό τον «ανεπιθύμητο» άγνωστο που λέγεται εργαζόμενος.

 

Προτείνουμε τις επόμενες ημέρες να αφιερώσουμε τις ώρες του γλωσσικού μαθήματος στην Πρωτομαγιά. Να συζητήσουμε με τα παιδιά και να τους εξηγήσουμε γιατί την επόμενη ημέρα τα σχολεία είναι κλειστά. Υπενθυμίζουμε ότι έχουμε το δικαίωμα να επιλέγουμε λογοτεχνικά κείμενα εκτός των σχολικών βιβλίων.

Καλούμε τους συναδέλφους, τους Συλλόγους διδασκόντων, τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε., το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε., να συμβάλουν σε αυτή την προσπάθεια.

Είναι βέβαια αυτονόητο, ότι το υλικό που παραθέτουμε μπορεί να αξιοποιηθεί όποια στιγμή κρίνει καταλληλότερη  κάθε συνάδελφος.


ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Το αφιέρωμα εμπλουτίζεται, διορθώνεται και ανανεώνεται διαρκώς: είτε για να επικαιροποιήσουμε το υλικό μας, είτε για να διορθώσουμε δυσλειτουργίες που παρουσιάζονται στα διάφορα links που παραθέτουμε.

Γι” αυτόν τον λόγο, παρακαλούμε όσους αναδημοσιεύουν το υλικό  μας, να μην το αντιγράφουν απλώς, αλλά να βάζουν και ενεργό υπερσύνδεσμο προς την σελίδα αυτή του Α΄ Συλλόγου Αθηνών Εκπαιδευτικών Π.Ε., προκειμένου οι χρήστες του υλικού να μένουν ενήμεροι για τις αλλαγές.

Το διδακτικό υλικό

Α. Αρχεία – έγγραφα κειμένου (doc):

Πρωτομαγιά των λουλουδιών και των εργατών

O μεταξοσκώληκας

 Ένα δάκρυ για τον μπαρμπα-Τζίμη

Εργασία: Ποιήματα – Αποσπάσματα

Καταφύγια για τη νύχτα 

Μετανάστευση

Μια ιστορία τριάντα ψαράδων

Μοντέρνοι καιροί

Ο Γρηγόρης της βροχής

Οι οδοκαθαρισταί

Τα μεταλλεία του Λαυρίου

Ταχυδρόμος

Τι ακούς

Το στοιχειό

Το σχολείο που κατέβηκε σε απεργία

Χτίστες

.

Β. Ταινίες – videos:     

       α. Ο Μάης του ’36 στην Θεσσαλονίκη (ντοκυμαντέρ από την Δημόσια Τηλεόραση)

       β. Μάης ’36 – Τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης  (ντοκυμαντέρ από την Δημόσια Τηλεόραση)
(Και στα δύο παραπάνω βίντεο, πατώντας πάνω στην φράση «Πλήρης τεκμηρίωση» κάτω αριστερά από το βίντεο, μπορείτε να επιλέξετε και μεμονωμένα κεφάλαια.)

        γ. «Μοντέρνοι Καιροί», ταινία του Τσάρλυ Τσάπλιν, παραγωγής 1936.
Ο Τσάρλυ Τσάπλιν, εργάτης σε εργοστάσιο, προσπαθεί να επιβιώσει μέσα στο πλήρως μηχανοποιημένο σύστημα της γραμμής παραγωγής, ενώ το αφεντικό τον παρακολουθεί μέσα από οθόνες, σαν ένας άλλος Μεγάλος Αδελφός.
Η πιο πολιτικοποιημένηη ταινία του Τσάπλιν και μία από τις συγκλονιστικότερες ταινίες όλων των εποχών.
i. Δείτε ένα απόσπασμα της ταινίας (με ελληνικούς υπότιτλους)
ii. Δείτε ολόκληρη την ταινία (στα αγγλικά)

       δ. «Η εργασία»
Μία ταινία μικρού μήκους, πάνω στην εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.
Παραγωγή του 2008 (κινούμενα σχέδια: Patricio Plaza, σκηνοθεσία: Santiago Grasso).

       ε. «Το αλάτι της γης«, παραγωγής 1954
Η ταινία αποκαλύπτει τις άθλιες συνθήκες εργασίας και ζωής της μεξικανο-αμερικανικής κοινότητας και την σκληρή εκμετάλλευση των κατοίκων από τους λευκούς (Αγγλο-Αμερικάνους, όπως αποκαλούνται) βιομηχάνους.

Κάποτε η γη ανήκε στην κοινότητα. Η Εταιρεία Ψευδαργύρου, όμως, ήρθε ξαφνικά, ανέλαβε την εκμετάλλευσή της κι άφησε στους κατοίκους την «επιλογή» ή να φύγουν ή να δεχτούν να εργαστούν με εξαιρετικά χαμηλούς μισθούς και άθλιες συνθήκες.
Αναγκάζονται να ζουν σε σπίτια που ανήκουν στη διεύθυνση, να ψωνίζουν σε καταστήματα που ανήκουν στη διεύθυνση.
Οι συνθήκες ασφαλείας για τους εργάτες είναι ανύπαρκτες. Ενώ στους λευκούς επιτρέπεται να δουλεύουν σε ζευγάρια, οι Μεξικανοί αναγκάζονται να διεκπεραιώνουν τις πιο επικίνδυνες εργασίες μόνοι, κι όταν διαμαρτύρονται, η διεύθυνση τους απειλεί με απολύσεις.
Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα η αστυνομία συνωμοτεί με τους ιδιοκτήτες του ορυχείου για να σπάσει η απεργία…

.

Γ. Τρεις αρχαίοι μύθοι

Οι δύο πρώτοι μύθοι (του Αισώπου) μπορούν να αξιοποιηθούν στις μικρές τάξεις. Σήμερα, λόγω κρίσης και ανεργίας, τα παιδιά αναγνωρίζουν την αξία της εργασίας, δηλαδή την αξία του μισθού. Συνεπώς η ανάγκη διδασκαλίας των συγκεκριμένων μύθων είναι περιορισμένη, αλλά όχι και ανύπαρκτη, αφού η εργασία μπορεί να είναι κάτι παραπάνω από τον μισθό.
.

       α. «Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας», του Αισώπου
σε μορφή γραπτής αφήγησης
σε μορφή animation, από την Disney.

Αν και φέρει βαρύ ηθικολογικό φορτίο και είναι αρκετά «ηθικοπλαστικός», ο συγκεκριμένος μύθος θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στις μικρές τάξεις, με κατάλληλους τρόπους.

Προτεινόμενη δραστηριότητα:
Δίνουμε στα παιδιά τον μύθο χωρίς το τέλος και τους ζητάμε να το φανταστούν εκείνα.
Στην συνέχεια συζητάμε τις διάφορες εκδοχές.
Από συναδέλφους – ισσες που δοκίμασαν αυτή την δραστηριότητα στην τρίτη δημοτικού, μάθαμε πως τα παιδιά κινητοποιήθηκαν και προέκυψαν ενδιαφέροντα αποτελέσματα.
.

       β. «Ο γεωργός και τα παιδιά του», του Αισώπου
Ο μύθος αυτός έχει το ίδιο νόημα και τα ίδια προβλήματα με τον προηγούμενο, αλλά προσφέρεται για διαφορετικές δραστηριότητες, πχ. ανάπτυξή του σε μορφή παραμυθιού.

[ Ένας γεωργός ετοιμοθάνατος, θέλοντας να γίνουν και τα παιδιά του άξιοι γεωργοί, τα κάλεσε κοντά του και τους είπε: «..παιδιά μου, σ΄ ένα από τα αμπέλια μου έχω κρυμμένον θησαυρό».
Έτσι, όταν πέθανε, τα παιδιά του πήραν υνιά και δικέλλες και έσκαψαν βαθιά όλα τους τα χωράφια.
Και φυσικά θησαυρό δεν βρήκαν, όμως….τα αμπέλια τούς έδωσαν πολλαπλάσια σοδειά.
Ο μύθος αυτός δηλώνει ότι ο μόχθος είναι θησαυρός για τους ανθρώπους. ]

Την συγκεκριμένη μετάφραση την αντλήσαμε από το agiasma.info/forum/viewtopic.php?f=13&t=1833.
Κυκλοφορεί και από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος με τίτλο «ο κρυμμένος θησαυρός» και σε ποιητική μορφή.
.

       γ. Ο τελευταίος μύθος αναφέρεται από τον de Ste Croix στο βιβλίο «Ο ταξικός αγώνας στον αρχαίο ελληνικό κόσμο» (εκδόσεις Κέδρος). Δυστυχώς δεν έχουμε διαθέσιμο το βιβλίο και τον καταγράφουμε όπως τον θυμόμαστε. Ο μύθος καταγράφεται από τον συγγραφέα ως ο μοναδικός γνωστός μύθος της αρχαιότητας  που αντιμετωπίζει κριτικά και ριζοσπαστικά την σχέση αφέντη / δούλου.

Νομίζουμε ότι μπορεί να αξιοποιηθεί από την τρίτη τάξη και μετά. Ο στόχος είναι προφανής.

[ Ένας χωρικός ταξίδευε με τον γάιδαρό του στο δάσος. Σε όλο το ταξίδι, όπως πάντα, συμπεριφέρονταν σκληρά και άδικα στο τετράποδο. Σε κάποια στιγμή είδε από μακριά ληστές να πλησιάζουν. Ζήτησε τότε από το ζωντανό να επιταχύνει το βήμα του, για να γλιτώσουν τη ληστεία. Ο γάιδαρος τότε γύρισε και του απάντησε πως ο ίδιος δεν έχει τίποτα να φοβηθεί από την αλλαγή αφέντη και συνέχισε στον ίδιο ρυθμό. ]
.

Ενδιαφέρον για τις μικρές τάξεις (Α΄, Β΄) είναι και το βιβλίο της Φακίνου από την Ντενεκεδούπολη «Ο κύριος Ουλτραμέρ», για να κατανοήσουν τα παιδιά τις έννοιες της κρίσης αλλά και της αλληλεγγύης.

.

Δ. Σχέδιο διδασκαλίας που μας έστειλαν συνάδελφοι από το ΠΤΔΕ- ΑΠΘ

Παρουσιάζουμε εδώ αποσπάσματα από σχέδιο διδασκαλίας που ετοιμάζουν συνάδελφοι από το  ΠΤΔΕ-ΑΠΘ για την Δευτέρα 30 Απρίλη και την Πρωτομαγιά με θέμα την οικονομική κρίση του σήμερα και του 1929 στην Αμερική. Χρησιμοποιούν το φετινό ημερολόγιο του Δικτύου Υποστήριξης Προσφύγων και Μεταναστών το οποίο έχει ένα εξαιρετικό αφιέρωμα στην κρίση του 1929, το κείμενο του παλιού βιβλίου γλώσσας της Ε΄τάξης για τον μπαρμπα-Τζίμη καθώς και άρθρα για την ανεργία σήμερα. Ευχαριστούμε τους συναδέλφους που μας έστειλαν το υλικό τους.

(Η 1η ομάδα αναλαμβάνει τον ρόλο των δημοσιογράφων που πρέπει να παράγουν ένα γραπτό κείμενο με θέμα την κρίση την οποία βιώνει η Ελλάδα σήμερα, με συγκριτικά στοιχεία και αναφορές στην Ελλάδα του σήμερα και την Αμερική του 1929.
Οι υπόλοιπες ομάδες είναι οι διαδηλωτές-εργαζόμενοι οι οποίοι παίρνουν διάφορα είδη κειμένων και μέσα από τα εκάστοτε κείμενα καλούνται να βγάλουν πλακάτ, πανό, ακόμα και αφίσα, για να εκφραστούν.)

1η ομάδα: 2 κείμενα με στίχους από τραγούδια (τα τραγούδια είναι αγγλικά ωστόσο δίνεται και η μετάφραση), εκ των οποίων ακούμε το ένα κατά την διάρκεια του μαθήματος.
2η ομάδα: κείμενο από το παλιό βιβλίο Γλώσσας για τον μπαρμπα-Τζίμη μαζί με διασκευασμένες μαρτυρίες ανθρώπων που δούλευαν σε Έλληνες εργοδότες και αφήγηση ελληνοαμερικανίδας για την οικονομική κρίση.
3η ομάδα: εικόνες με πλακάτ από ανθρώπους που διαδηλώνουν, οι οποίες προέρχονται από ένα μικρό ημερολόγιο.
4η ομάδα (δημοσιογράφοι): κείμενα ανεργίας για σήμερα. Ίσως, μπορούμε να σχολιάζουμε και σχετικά γραφήματα.

Υλικό για το σχέδιο διδασκαλίας

Τα τραγούδια
α. brother can you spare a dime (εργατικό τραγούδι)
i. Οι στίχοι   /   ii. Η μουσική (από το YouTube)
β. which side are you on (εργατικό τραγούδι)
i. Οι στίχοι   /   ii. Η μουσική (από το YouTube)

Μαρτυρίες Ελλήνων μεταναστών στην Αμερική
α. «Ένα δάκρυ για τον μπαρμπα-Τζίμη» (από το παλιό σχολικό βιβλίο)
β. «Ήταν η Ύφεση που τα άλλαξε όλα» (μαρτυρία)
γ. «Εργάζομαι σε εστιατόριο επί 12 και 13 ώρες ημερησίως 7 ημέρες την εβδομάδα» (μαρτυρίες)

Ενδεικτικά άρθρα για την ανεργία σήμερα
«Νέο ρεκόρ για την ανεργία στην Ελλάδα»
«Στο 28% η ανεργία στην Ελλάδα τον Νοέμβριο»
«Στο 27,5% το Δεκέμβριο 2013 η ανεργία στην Ελλάδα – πρωταθλητές στην ΕΕ»
«Η ανεργία στην Ελλάδα ήρθε για να μείνει»
«Εργατικό δυναμικό στην Ελλάδα (Νοέμβριος 2011)»
(Μας ενδιαφέρει μέσα στα άρθρα να φανεί λίγο και η γλώσσα που χρησιμοποιούν οι δημοσιογράφοι. Δεν χρειάζεται να δώσουμε παραπάνω από 3 τέτοια σύγχρονα άρθρα.)

Στην ώρα των τεχνικών θα μπορούσε να δοθεί και ένα κατευθυντικό κείμενο με την ιστορική διάσταση της εργατικής πρωτομαγιάς.
Θα μπορούσε να είναι
α. από το site της ΓΣΕΕ, ή
β. από το «Σαν σήμερα».

.

Ε. Θεατρικό

«Ντενεκεδούπολη στο Κουρδιστάν« (από την σειρά της Ντενεκεδούπολης, της Ευγενίας Φακίνου – διασκευασμένο από την Ελένη Ξεφτέρη για θεατρική παράσταση)

.

ΣΤ. Πρόσθετες δραστηριότητες

α. Ένα δάκρυ για τον μπαρμπα-Τζίμη. Ερωτήσεις και δραστηριότητες επεξεργασίας

β. Επεξεργασία αφίσας για τον Επιτάφιο του Γιάννη Ρίτσου

γ. Επεξεργασία αφίσας για Χαλυβουργία

δ. Επεξεργασία αφίσας

.

Ζ. Μια ιστοσελίδα συναδέλφου με χρήσιμο υλικό για την πρωτομαγιά

daskalabm.blogspot.com/2010/04/blog-post_8695.html

.

Η. Ιστορική αναδρομή στην εργατική πρωτομαγιά (κείμενα)

α. Η άγνωστη ιστορία του εργατικού κινήματος των ΗΠΑ
Ρίτσαρντ Ο. Μπόγιερ και Χέρμπερτ Μ. Μόρε, «Η άγνωστη Ιστορία του Εργατικού Κινήματος των ΗΠΑ», εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή».
(Αντλήσαμε τα αποσπάσματα από το μπλογκ  erodotos.wordpress.com.)

       β. Σικάγο 1886 – Αθήνα 2007

       γ. ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ  (της Άννας Ρόδη)

.

Θ. Προβολή παρουσίασης για τους εργατικούς αγώνες

Από το Σικάγο του 1886 στην Ελλάδα του σήμερα

 

 

http://www.a-athinon.gr/?p=902