Για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας σε σχέση με την «αντιμετώπιση» της σχολικής βίας!

Για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας σε σχέση με την
«αντιμετώπιση» της σχολικής βίας!

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

Το νομοσχέδιο που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας τιτλοφορείται, υποκριτικά, “ζούμε αρμονικά Μαζί – Σπάμε τη Σιωπή”. Αλήθεια σιωπούμε;

Οι σύλλογοι των εκπαιδευτικών, μαζί με τους γονείς και τους μαθητές μας, έχουμε, προ πολλού, σπάσει τη σιωπή μας – ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΕΙΣΑΚΟΥΣΤΕΙ, γι’ αυτό και παλεύουμε όλοι μας, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές, να ζήσουμε αρμονικά μέσα και έξω από τα σχολεία μας!

Πράγματι, τα φαινόμενα αυτά, χωρίς να υπερβάλλουμε ως προς τις διαστάσεις τους, έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, γεγονός που μας ανησυχεί έντονα, σημάδι πως “κάτι τρέχει” έξω από το σχολείο, στην κοινωνία, και εκφράζεται μέσα σε αυτό.

Δεν είναι όμως νέο φαινόμενο, παρά την όξυνσή του, γι’ αυτό και απαιτούμε συνεχώς να καλυφθούν οι σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών μας, ως κάτι βασικό και αναγκαίο για να αναβλύζει το όμορφο, το συγκλονιστικό που υπάρχει μέσα  σε κάθε μαθητή μας.  Αυτό αποτελεί πραγματική πρόληψη και αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων δυστυχώς βέβαια  ανεκπλήρωτη από όλες τις κυβερνήσεις.

Μερικά από τα αιτήματα που, αν υλοποιούνταν, θα βελτίωναν  κατάτι παραπάνω τις συνθήκες στα σχολεία,  είναι:

ü  η μείωση των μαθητών ανά τάξη για να μπορούμε  να αναπτύσσουμε με ουσιαστικό τρόπο, ποιοτικές σχέσεις και να μας εμπιστεύονται οι μαθητές μας.

ü  αναλυτικά προγράμματα που έπρεπε να έχουν την τέχνη, τον αθλητισμό στο επίκεντρο ώστε να πλάθονται ολόπλευρα οι μαθητές μας, με απόρριψη του ανταγωνιστικού, εξετασιοκεντρικού σχολείου που τους εξουθενώνει.

ü  η ύπαρξη μόνιμων επιστημονικών ειδικοτήτων, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, ώστε να εκπονούν ατομικά, ομαδικά, συλλογικά προγράμματα πρόληψης και αντιμετώπισης μέσα στα σχολεία, εντοπίζοντάς τα φαινόμενα σχολικής βίας στην αρχή τους, για να είναι πιο αποτελεσματικά.

ü  σύγχρονα και ασφαλή κτίρια και  όχι  ετοιμόρροπα χωρίς τακτικούς τεχνικούς ελέγχους, που δεν έχουν χώρους να φιλοξενήσουν κάτι παραπάνω από την «στεγνή» μαθησιακή διαδικασία.

Τα αιτήματα αυτά όχι μόνο δεν ικανοποιήθηκαν αλλά διαδοχικά, με σειρά νόμων όλων των κυβερνήσεων, έκαναν ακόμα πιο αβίωτη την εκπαιδευτική πραγματικότητα. Άρα η αιτία των φαινομένων της σχολικής βίας συχνά  πυροδοτείται, όταν χτίζουν ένα σχολείο που φαντάζει και είναι εχθρικό, ψυχοφθόρο, ανταγωνιστικό στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και πολύ ακριβό για τους γονείς.

Τα παραπάνω φυσικά, είναι κάποιες από τις αιτίες που γεννούν, οξύνουν, διατηρούν ένα, έτσι κι αλλιώς, σύνθετο κοινωνικό φαινόμενο. Μπορούν όλοι όσοι με τις πολιτικές τους το προκαλούν, να το προλάβουν και να το αντιμετωπίσουν; Αναμφίβολα όχι!

Φέρνουν, λοιπόν, ένα νομοσχέδιο για να το διαχειριστούν. Κινείται σε σωστή κατεύθυνση;

Από την αρχή του νομοσχεδίου, δίνοντας τον ορισμό του, αναφέρεται ότι βία θεωρείται κάθε μορφή βίας και παραβατικής συμπεριφοράς που πλήττει και διαταράσσει την εκπαιδευτική διαδικασία. Σίγουρα δεν αποτελεί επιστημονικό ορισμό, αν το μεταφράζαμε πολιτικά μπορούμε να πούμε ότι οι πρώτοι που διαταράσσουν την εκπαιδευτική διαδικασία και ασκούν μαζικά τη «βία» είναι οι πολιτικές τους, οι εκάστοτε κυβερνήσεις, με τα υπουργεία παιδείας που:

û  κάθε χρόνο αφήνουν χιλιάδες ακάλυπτα κενά,

û   τα σχολεία κλείνουν με την πρώτη καταιγίδα ή τον χιονιά,

û   το 30% και πλέον των εκπαιδευτικών αναπληρώνουν τον εαυτό τους, με αποτέλεσμα τον Σεπτέμβρη τα σχολεία να μην είναι συμπληρωμένα στην ώρα τους,

û  στο πρόσφατο παράδειγμα της διαχείρισης της πανδημίας, αφού δεν πήραν μέτρα γιατί κοστίζανε, για να μη διαταραχθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, μας «κρέμασαν» μήνες μπροστά από μία οθόνη,

û  στα υπερπληθή τμήματα των 25 μαθητών είναι πραγματικά άθλος να προσφέρουμε το αναγκαίο στους μαθητές μας,

û  στερούν από τους μαθητές μας την ειδική εκπαιδευτική στήριξη, γιατί δε γίνονται οι αναγκαίες προσλήψεις.

Στο νομοσχέδιο θεσπίζεται, η ειδική πλατφόρμα ανώνυμων και επώνυμων καταγγελιών γιατί, όπως ισχυρίζονται, έχει χαθεί η παιδαγωγική εμπιστοσύνη και πρέπει να αποκατασταθεί.

Καταρχάς οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί που αγωνιούμε για τους μαθητές μας, παλεύουμε, ώρα την ώρα, μέσα σε αυτές τις συνθήκες να αφουγκραστούμε τις ανησυχίες των μαθητών μας, γιατί πολλές φορές είναι κοινές με τις δικές μας.

Η καλλιέργεια κλίματος γενικής καταγγελίας ψηφιακής ή μη, δεν αποκαθιστά την παιδαγωγική σχέση απεναντίας, «δηλητηριάζει» τις σχέσεις, δημιουργεί κλίμα γενικευμένης καχυποψίας και την εντύπωση ότι η καταγγελία μπορεί να λύσει κάτι που, έτσι κι αλλιώς, μπορεί να αντιμετωπιστεί με παιδαγωγικό τρόπο, με συνέργεια όλων, εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών:

Γι’ αυτό και απαιτούμε:

ü  Μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ώστε να χτίζεται σταθερή παιδαγωγική σχέση μαθητή- εκπαιδευτικού.

ü  Σύγχρονα ασφαλή σχολικά κτίρια.

ü  Ενίσχυση των «συλλογικών δραστηριοτήτων» σε κάθε σχολείο με ομάδες θεατρικές, αθλητικές, μουσικές, περιβαλλοντικές, που θα ενισχύουν τις σχέσεις μέσα στη σχολική κοινότητα.

ü  Αναβάθμιση στο σχολικό πρόγραμμα όλων των καλλιτεχνικών μαθημάτων και της φυσικής αγωγής σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

ü  Πρόληψη αποκλειστικά από κοινωνικούς επιστήμονες των Κέντρων Πρόληψης και των Δήμων. Καμία εμπλοκή ΜΚΟ και ιδιωτών σε προγράμματα πρόληψης στα σχολεία.

ü  Μαζικούς μόνιμους διορισμούς κοινωνικών επιστημόνων για να στηρίζουν τη σχολική ζωή.

ü  Κανένας μαθητής αποκλεισμένος από «παράλληλη στήριξη» και σχολικό νοσηλευτή.

ü  Σχολεία προσβάσιμα για κάθε μαθητή – εκπαιδευτικό- γονιό που είναι ΑμΕΑ.

ü  Δημιουργία Σχολών Γονέων σε κάθε περιοχή.

Παλεύουμε για το σχολείο των δικών μας αναγκών, της δημιουργίας, της γνώσης
και της αλληλεγγύης!