ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΣΑ! ΜΕ ΟΠΛΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΙ!

ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΣΑ!

ΜΕ ΟΠΛΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΙ!

Συνάδελφοι, συναδέλφισσες,

Οι μέρες που διανύουμε είναι δύσκολες για όλους μας. Οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης μοιραζόμαστε το άγχος και την αγωνία που έχει προκαλέσει το κλείσιμο των σχολείων, σχετικά με την πρόοδο των παιδιών, την κάλυψη της ύλης, την απότομη διακοπή της επαφής των παιδιών με τους συνομηλίκους τους. Είναι πολύ πιθανό η κατάσταση στα σπίτια να δυσκολεύει ακόμα περισσότερο, αφού πολλοί γονείς μπορεί να έχουν μείνει χωρίς μισθό, να δουλεύουν με ελαστικά ωράρια, με εξαντλητικούς ρυθμούς ή ακόμα και να έχουν απολυθεί. Ως εκπαιδευτικοί, δε σταματάμε να διεκδικούμε και να στηρίζουμε, μέσα από τα σωματεία μας, όλα τα αιτήματα για άμεσα μέτρα, για την προστασία της υγείας των μαθητών μας και των οικογενειών τους, για τη στήριξη των εργαζομένων και των δικαιωμάτων τους και ακόμα για ζητήματα που αφορούν στις καθημερινές ανάγκες, όπως η σίτιση των ευάλωτων μαθητών μας.

Στηρίζουμε τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους. Εκφράζουμε με κάθε τρόπο την αλληλεγγύη μας.

Σε αυτές τις δύσκολες για όλους συνθήκες, δεν ξεχνάμε το ρόλο που έχουμε ως παιδαγωγοί. Στεκόμαστε δίπλα στους μαθητές μας και τις οικογένειές τους με όποιον τρόπο μπορούμε. Προσπαθούμε να τους στηρίξουμε και να τους βοηθήσουμε, όσο περνάει απ’ το χέρι μας, να διαχειριστούν αυτή τη δύσκολη και πρωτόγνωρη κατάσταση. Να σταθούν κι αυτοί όρθιοι!

Αξιοποιούμε όλους τους τρόπους επικοινωνίας (τηλέφωνα, mail, μέσα κοινωνικής δικτύωσης) ώστε να έρθουμε σε επαφή μαζί τους, να συζητήσουμε, να μάθουμε για τα προβλήματά τους. Είναι σημαντικό οι μαθητές μας και οι γονείς τους να νιώσουν ότι δεν είναι μόνοι τους σε αυτή την κατάσταση!

Με το κλείσιμο του σχολείου λόγω της επιδημίας του κορωνοϊού, τα παιδιά χάνουν την καθημερινή τους επαφή με τους συμμαθητές τους, σταματούν τις δραστηριότητες που είχαν πριν, και γενικά, αλλάζει απότομα η καθημερινότητά τους. Κατά συνέπεια χρειάζονται υποστήριξη και θετικό κλίμα μέσα στην οικογένεια, χωρίς εντάσεις και άγχος, ώστε να διαχειριστούν αυτή τη νέα, δύσκολη κατάσταση. Μπορούν να αξιοποιήσουν τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτουν ώστε να μην αποκοπούν από τους φίλους τους, να συζητούν έστω και εξ αποστάσεως, καθώς και να συναντήσουν κάποιους από αυτούς (σε εξωτερικό χώρο και τηρώντας τις οδηγίες των γιατρών!). Έτσι, δεν θα σταματήσει εντελώς η αλληλεπίδραση των παιδιών με τους συνομηλίκους τους, που σίγουρα σε κάθε ηλικία είναι απαραίτητη για τη συναισθηματική τους ισορροπία…

Συμβάλλουμε ώστε ο ελεύθερος χρόνος των μαθητών να γεμίσει εποικοδομητικά. Προτείνουμε βιβλία, ταινίες ή σειρές, επιτραπέζια και άλλες εποικοδομητικές δραστηριότητες που θα προσφέρουν παιδαγωγικά στους μαθητές, και ταυτόχρονα θα «αποφορτίζουν» το κλίμα της οικογένειας από τα δυσάρεστα συναισθήματα που δημιουργούνται λόγω όλων αυτών των προβλημάτων και της πολύωρης παραμονής στο σπίτι!

Δίνουμε τη μάχη και ταυτόχρονα απαιτούμε όλα τα απαραίτητα μέσα για να τα καταφέρουμε!

Η αίσθηση του καθήκοντος που έχουμε όλοι οι εκπαιδευτικοί και η προσπάθειά μας να απαλύνουμε όσο μπορούμε τα προβλήματα των μαθητών μας και των οικογενειών τους, δεν μπορούν να κρύψουν τις τεράστιες ευθύνες όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, και της σημερινής. Εδώ και χρόνια δεν υπήρξε καμία ουσιαστική στήριξη των υποδομών, σε τεχνολογικά μέσα και εξοπλισμό των σχολείων. Καμία ουσιαστική στήριξη των εκπαιδευτικών. Η εκπαίδευση, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, οι ανάγκες σε προσωπικό, η λειτουργία υποστηρικτικών δομών (π.χ. ΚΕΠΛΗΝΕΤ) μπήκαν στην «κλίνη του Προκρούστη», στο όνομα των περικοπών και της εφαρμογής των δημοσιονομικών περιορισμών. Ακόμα και σήμερα το Υπουργείο Παιδείας μέσα από την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την Εκπαίδευση φροντίζει να διευκολύνει τη λειτουργία των ιδιωτικών δομών ενώ, με απαράδεκτο τρόπο, τις ανάγκες του Δημόσιου σχολείου τις εναποθέτει στους χορηγούς και στις δωρεές!!

Αξιοποιούμε τις διάφορες μορφές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και κάθε άλλο μέσο

Διεκδικούμε όλα τα απαραίτητα μέσα ώστε όλοι οι μαθητές, ιδιαίτερα των πιο φτωχών οικογενειών, να έχουν ισότιμη συμμετοχή στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Υπάρχουν πολλά σχολεία, ειδικά σε λαϊκές ή απομακρυσμένες περιοχές, στα οποία φοιτούν παιδιά μεταναστών και υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες ακόμα και στη συγκέντρωση των στοιχείων επικοινωνίας με τους γονείς και τους μαθητές. Είναι στην ευθύνη του Υπουργείου να υπάρξει ειδική, συγκεκριμένη και εφαρμόσιμη πρόταση ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

Στην πρωτόγνωρη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, οι διάφορες ηλεκτρονικές πλατφόρμες και άλλα ηλεκτρονικά μέσα μπορούν να αξιοποιηθούν ώστε ο μαθητής να μην χάσει την επαφή του με τα αντικείμενα που έχει ήδη  διδαχθεί, να διατηρηθεί στοιχειωδώς μια συνέχεια στο μάθημα.

Ταυτόχρονα δεν παραγνωρίζουμε, με βάση τα επιστημονικά και παιδαγωγικά δεδομένα, ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει την εκπαιδευτική διαδικασία της τάξης και την επαφή των εκπαιδευτικών με τα παιδιά, η οποία συμπεριλαμβάνει, εκτός από τη μάθηση, την κοινωνικοποίηση των παιδιών, την αλληλεπίδραση όλων όσων συμμετέχουν στη διαδικασία, την ανάληψη πρωτοβουλιών των παιδιών, τη συναισθηματική τους ανάπτυξη.

Δεν εμπιστευόμαστε τις “εξαγγελίες” του Υπουργείου που, παρά τις «εντυπωσιακές» δηλώσεις του, δεν έχει εξασφαλίσει ούτε στο ελάχιστο την ενιαία εφαρμογή του μέτρου, με υλικοτεχνική υποδομή και προετοιμασία- εξοικείωση μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών. Να σταματήσει τώρα ο εμπαιγμός και η μεταφορά των κρατικών ευθυνών στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές.  Η κυβέρνηση οφείλει, εκτός από τα ψίχουλα που δίνει με τα μέτρα που φέρνει, να βοηθήσει όλους τους μαθητές και τους γονείς τους, ειδικά των πιο φτωχών οικογενειών που αντιμετωπίζουν οξυμμένα προβλήματα διαβίωσης, να μη χάσουν την επαφή τους με τα διδακτικά αντικείμενα, και αυτό να γίνει ενιαία και οργανωμένα, με τρόπο που θα βοηθήσει ουσιαστικά τα παιδιά, και όχι «για τα μάτια του κόσμου»…

Είναι μεγάλα τα αντικειμενικά προβλήματα που υπάρχουν (σπίτια χωρίς internet, έλλειψη τεχνολογικών μέσων, δυσκολία αξιοποίησης των εργαλείων) τα οποία σε μεγάλο βαθμό καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη της εφαρμογή των κατευθύνσεων του Υπουργείου. Στην πράξη οι εκπαιδευτικοί αφήνονται μόνοι και αβοήθητοι να υλοποιήσουν τα συγκεκριμένα προγράμματα.

Πρέπει εδώ και τώρα το Υπουργείο Παιδείας να πάρει μέτρα ώστε:

  • Να εξασφαλίσει, με ενιαίο τρόπο, την αξιοποίηση των διάφορων εργαλείων ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Να εξασφαλίσει όλα τα απαραίτητα μέσα σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Δωρεάν σύνδεση γρήγορου internet για όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Εξασφάλιση Η/Υ για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Τώρα να εξασφαλιστεί ένα δωρεάν tablet για κάθε μαθητή.
  •  Να διευκρινιστεί ότι εναλλακτικά και βοηθητικά μπορούν να αξιοποιηθούν και άλλα μέσα π.χ. ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ιστοσελίδες σχολικών μονάδων κ.α.
  • Οι συνάδελφοί μας έχουν ανάγκη στήριξης στη προσπάθεια που ήδη καταβάλουν και όχι στοχοποίηση, απαξίωση. Δεν πρέπει να υποτιμηθούν οι αντικειμενικές δυσκολίες που αφορούν εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, οι οποίες πρέπει να αναγνωρίζονται και να ξεπερνιούνται με υποστηρικτικά μέτρα. Καμία αυταρχική παρέμβαση της Διοίκησης δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή.
  • Να διαμορφωθεί κεντρική ομάδα τεχνικής υποστήριξης στο Υπουργείο Παιδείας, στελεχωμένη με όλο το αναγκαίο προσωπικό, που θα λειτουργεί μέσω διαδικτύου ή με δωρεάν τηλεφωνική γραμμή και θα στηρίζει τους εκπαιδευτικούς σε σταθερή βάση. Οι όποιες επιμορφώσεις να γίνονται αποκλειστικά τις πρωινές ώρες.
  • Να δημιουργηθεί Κεντρική Ψηφιακή Πλατφόρμα Διδακτικού Υλικού από το Υπουργείο, στην οποία θα έχουν πρόσβαση όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, και θα περιλαμβάνει δραστηριότητες και ύλη για όλες τις ηλικίες, βασισμένες στα αντικείμενα που έχουν ήδη διδαχθεί στο σχολείο, επικεντρωμένη στα απαραίτητα αντικείμενα κάθε τάξης. Μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλιστεί ότι όλα τα παιδιά – σχετικά ενιαία – μπορούν να έχουν ισότιμη πρόσβαση στο ίδιο εκπαιδευτικό υλικό.
  • Το Υπουργείο Παιδείας να  ξεκινήσει τη λειτουργία εκπαιδευτικών καναλιών, που θα προβάλλουν προγράμματα ειδικά για μαθητές όλων των ηλικιών, και θα περιλαμβάνουν ταινίες, ντοκιμαντέρ, ψυχαγωγικά και εκπαιδευτικά προγράμματα που θα σχετίζονται με τα σχολικά αντικείμενα και με τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
  • Μέσω της δημόσιας τηλεόρασης,  και με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, να προβάλλονται καθημερινά ειδικές ενημερωτικές εκπομπές με την παρουσία εκπαιδευτικών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών ώστε να στηριχθούν οι γονείς στη διαχείριση των δύσκολων καταστάσεων που βιώνουν οι ίδιοι και τα παιδιά.
  • Κάθε σκέψη για γενίκευση αυτών των μεθόδων, με στόχο την υλοποίηση αντιεκπαιδευτικών πολιτικών π.χ. αξιολόγηση, περικοπές σε εκπαιδευτικό προσωπικό, μετά τη λήξη της έκτακτης κατάστασης θα μας βρει απέναντι.
  • Να κλείσει η πόρτα σε κάθε ιδιωτική εταιρεία, χορηγό και επίδοξο επενδυτή, φορέα της Τοπικής Διοίκησης που αξιοποιεί την “κρίση” ως ευκαιρία για να βάλει χέρι στο Δημόσιο σχολείο. Κάθε πρόγραμμα, κάθε υποδομή και τεχνολογική εφαρμογή με ευθύνη και αποκλειστική χρηματοδότηση του κράτους.
  • Έκτακτη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό στην Παιδεία ώστε όλες οι σχολικές μονάδας, όλα τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, να έχουν τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό για την ισότιμη συμμετοχή στην εξ αποστάσεως διδασκαλία. Η κυβέρνηση την ίδια στιγμή που δίνει “ευχολόγια” για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση χωρίς καμία υποδομή, δίνει εκατοντάδες εκατομμύρια ζεστό χρήμα στις μεγάλες επιχειρήσεις.

Συνεχίζουμε να παλεύουμε, όπως και πριν, για την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών μας. Στις σημερινές συνθήκες γίνεται ακόμα πιο φανερό ότι αυτός ο αγώνας είναι μονόδρομος! Αντιμετωπίζουμε την κατάσταση με ρεαλισμό, ψυχραιμία και αισιοδοξία!

Υ.Γ. Δεν μας εκπλήσσουν ούτε μας αγγίζουν οι κάθε λογής συκοφαντίες τύπου Τέλλογλου για τους “τεμπέληδες εκπαιδευτικούς” που κάνουν διακοπές…Δεν έχουμε να αποδείξουμε τίποτα σ΄ αυτόν και τους ομοίους του. Άλλωστε…ποτέ αυτός αλλά και οι υπόλοιποι συστημικοί κονδυλοφόροι δε στάθηκαν δίπλα στα τεράστια προβλήματα του εκπαιδευτικού κόσμου, στους αγώνες για να έχουν όλα τα παιδιά δασκάλους και καθηγητές από την αρχή της χρονιάς…Τους μαθητές και τους εργαζόμενους γονείς τους όμως θα τους κοιτάμε στα μάτια γιατί μαζί τους θα είμαστε αύριο στο δρόμο του αγώνα για ένα καλύτερο σχολείο και μια καλύτερη κοινωνία.

Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε, αδελφέ μου, απ” τον κόσμο. Εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο…