Παρουσιάστηκε η έκθεση του ΟΟΣΑ για την Παιδεία

Υπό τον τίτλο «Εκπαίδευση για ένα λαμπρό μέλλον στην Ελλάδα» παρουσιάστηκε χτες η έκθεση του ΟΟΣΑ, που αποτυπώνει την κατάσταση στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και περιλαμβάνει μια σειρά προτάσεων για αναδιαρθρώσεις. Την έκθεση, η σύνταξη της οποίας αποτελεί και πρόβλεψη του μνημονίου σε ό,τι αφορά την Παιδεία, παρουσίασαν ο υπουργός Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου, η Gabriela Ramos, εκ μέρους του ΟΟΣΑ, και ο Frank Van Driessche, εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στα κεντρικά σημεία της έκθεσης αναγνωρίζει κανείς ζητήματα που έχει βάλει στο τραπέζι ή και νομοθετήσει η κυβέρνηση όλο το προηγούμενο διάστημα στην Εκπαίδευση. Αυτό το επισημαίνει και ο ίδιος ο ΟΟΣΑ, που στα συμπεράσματα σημειώνει πως «η Ελλάδα αναγνώρισε την αναγκαιότητα βελτίωσης της Εκπαίδευσης και μεταρρυθμίσεων, οι οποίες θα αντιμετωπίσουν ορισμένες από τις βασικές εκπαιδευτικές προκλήσεις». «Η έκθεση αναγνωρίζει τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης να βελτιώσει την ποιότητα και την ισονομία στο εκπαιδευτικό σύστημα μέσα από ένα συνδυασμό καινοτόμων πολιτικών και εις βάθος διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων», σημειώνεται από πλευράς ΟΟΣΑ, ο οποίος ενθαρρύνει συνέχιση και επέκτασή τους.

Σε αυτό το πλαίσιο, ξεκινώντας από τα σχολεία, ο ΟΟΣΑ επισημαίνει με έμφαση ως πρόβλημα ότι «οι σχολικές μονάδες έχουν διάσπαρτες και διάχυτες αρμοδιότητες και χρηματοδοτήσεις, περιορισμένη αυτονομία καθώς πολλές αποφάσεις και εντολές υπαγορεύονται απ” έξω». Η διεθνής εμπειρία ωστόσο δείχνει πως το αυτόνομο σχολείο είναι το διαφοροποιημένο ανάλογα με την τσέπη των γονιών σχολείο, που θα αναζητεί πόρους, θα έχει διαφοροποιημένο πρόγραμμα εντείνοντας τις ταξικές διαφοροποιήσεις. Για τον ΟΟΣΑ, «για την ευημερία κάθε σχολείου ξεχωριστά, η διακυβέρνηση και χρηματοδότηση πρέπει να συνδέονται», ενώ ιδιαίτερο βάρος δίνεται στο ρόλο του διευθυντή. Επισημαίνεται πως «οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να προσανατολιστούν προς την κατεύθυνση της αύξησης της αυτονομίας των σχολείων και των διευθυντών τους, της δημιουργίας ενός στέρεου πλαισίου λογοδοσίας και μιας κουλτούρας που θα βασίζεται στην αξιολόγηση».

«Η Ελλάδα διαθέτει ένα αφοσιωμένο σώμα εκπαιδευτικών με μέτριες επιδόσεις», εκτιμά ο ΟΟΣΑ, που αναφέρεται σε μέτρα που αφορούν το εκπαιδευτικό προσωπικό και γίνεται λόγος για «αξιολόγηση» με αναφορές σε «μη τιμωρητικό» χαρακτήρα. Ο ΟΟΣΑ στις διαπιστώσεις του αναφέρεται μεταξύ άλλων στη γιγάντωση των φροντιστηρίων και το ζήτημα των πανελλαδικών εξετάσεων, στην όξυνση των ανισοτήτων και επισημαίνει ότι η μείωση των δημόσιων δαπανών στην Εκπαίδευση κατά 36% την τελευταία 10ετία είχε επιπτώσεις στους διορισμούς, κάνοντας λόγο για «αρνητική επίπτωση στην ποιότητα που παρέχεται στα σχολεία και στο εκπαιδευτικό σύστημα συνολικά». Βέβαια, το πάγωμα των διορισμών αλλά και η όξυνση των ανισοτήτων στην Εκπαίδευση για τις οποίες κάνει αναφορά ο ΟΟΣΑ αποτελούν αποτέλεσμα των πολιτικών που ο ίδιος προωθεί με περικοπές στις κοινωνικές δαπάνες.